Pages

Tuesday, 4 August 2015

Saya Rosman dan saya...

Al kisahnya hari ini sanggup bawak periuk nasi pakai apron semata - mata nak memastikan pembentangan yang nak dilakukan benar-benar dapat meyakinkan dan membujuk penonton.

Alhamdulillah pembentangan berjalan lancar. Terjual jugak 4 paket beras dan pes sekaligus. Rezeki hari ini. Terima kasih kepada pembeli.

Cuma semenjak penulis terlibat dalam bisnes kecil-kecilan ini penulis mulai sedar, bukan senang rupanya nak cari duit ini.Nak dapatkan untung RM 100 pun berkejar-kejar besusah payah, tapi bila nak habiskan tuh betul macam air yang mengalir. Maka penulis mula mengerti kenapa orang-orang tua mak ayah dulu selalu pesan bukan senang nak cari duit. Walaupun mungkin yang ada kerja berpangkat besar, namun penulis yakin masing-masing ada halangan dan cabaran tersendiri dalam mencari wang.

Insya-Allah penulis selagi terampu dan terdaya penulis akan terus menggunakan tulang 4 kerat ini untuk meneruskan survival dalam dunia pendikan dan ekonomi Malaysia yang semakin mencabar dan menekan ini . Mahasiswa tak boleh selalu bersifat lemah dan keluh kesah!!! Walaupun sepatutnya golongan mahasiswa dan belia inilah yang lagi wajar untuk menerima 'derma' tak kisahlah walaupun tak sebanyak RM 2.6 billion, penulis yakin kalau diberi peluang, kami boleh mencorak masa depan Malaysia yang lebih baik.

p/s: Menonton semula video "Nama Saya Zahra dan Saya Sayangkan Malaysia" untuk kembali mendapatkan inspirasi. Walaupun ramai yang mengutuk beliau, namun penulis tetap berbangga dengan beliau, seorang wanita yang berani bercakap dihadapan pemimpin mengenai isu anak muda tanpa berlapik madah, berbanding kita yang asyik buat satira, sindiran dan jenaka 'derma RM 2.6 billion' di media sosial atau yang paling hebat yang boleh kita lakukan adalah pergi 'spam' ramai-ramai di bahagian komen Facebook Perdana Menteri.

"Saya sentiasa berdoa agar negara ini terus maju dan dianugerahkan pemimpin yang amanah dan bertanggungjawab"
           Ucapan Zahra





Dan penulis rasa sebab Zahra dan bising-bising dan merungut-rungut dekat depan TPM maka TPM pun pegilah sambung bising-bising kat PM pasal apa masalah rakyat Malaysia yang patut diberi perhatian. Tapi tak pasal pasal TPM kena pecat dari Kabinet sebab pandai-pandai tegur PM. Ok abaikan teori politik mengarut penulis ini tapi kalau betul pun apa salahnya kan?

"Saya Rosman berumur 22 tahun dan saya kecewa dan malu dengan apa yang berlaku kat Malaysia sekarang." 


   
www.tips-fb.com

Wednesday, 22 July 2015

Ceritera Raya-Ibrah disebalik sambutan

Separuh tahun ataupun bersamaan 6 bulan. Itulah tempoh masa yang penulis dapat katakan. Bermula dari Tahun Baru Cina yang lalu sehingglah sambutan hari raya Aidilfitri baru dapat menjejakan kaki ke bumi Jelapang Padi ini. Lagaknya macam orang belajar di ‘luar negara’. Tapi benarlah kot, komitmen yang tinggi di menara gading bumi “toronto” ini sememangnya benar-benar mengikat masa. Kalau nak balik tuh boleh fikir dua tiga kali. Yelah kalau balik pun masih lagi tak tenang fikirkan kerja rasanya sia-sia balik bercuti.

Disebabkan teruja balik kampung, maka penulis sempat melalui kawasan sawah padi yang sememangnya menenangkan. Di lebuh raya lagi bermula di kawasan Pendang, pandangan luas hijau terebentang telah menyambut kedatangan penulis. Keluar sahaja exit highway terus melalui kawasan kampung Sungai Korok sebelum ke rumah. Berhenti sebentar untuk lihat kawasan sawah padi ditambah lagi dengan deruan angin, Subhanallah memang menenangkan. Penulis akui walaupun dah banyak mengembara permandangan ini tetap yang terbaik di mata penulis. Ingat peribahasa Melayu lama; tempat jatuh lagi dikenang inikan pula tempat bermain.



Driver ibu
Persiapan raya? Penulis tak beli pun baju raya kali ini tetap guna baju melayu yang sama sahaja. Pengaruh arabsisasi menyebabkan penulis teringin membeli jubah yang  moden rekaanya tetapi apabila melihat harganya hampir mencecah ratusan ringgit, akhirnya terpaksa membatalkan hasrat tersebut. Fikir balik duit tuh boleh je guna nak beli tiket flight pergi kembara.

Tapi walaupun persiapan raya penulis tak sibuk dengan aktiviti membeli belah tapi satu sahaja penulis syukuri untuk persiapan raya kali ini apabila dapat menjadi driver ibu. Menjadi driver membawa ibu dan keluarga berbuka puasa di kampung dari Kuala Nerang ke Alor Setar kemudian ke Tesco lagi berebut-rebut beli ayam sehari sebelum raya. Sepanjang perjalan di atas kereta menjadi driver tiba-tiba terngiang-ngiang penulis akan pesanan seorang guru. Tatkala itu penulis masih lagi bersedih disebabkan penulis tidak dapat meyambung pelajaran ke luar negara.


“  Tak apa, walaupun tak dapat pergi oversea tuh tapi dapat dekat dengan ibu dan ayah”


Kini penulis mula fahami apa yang cuba dimaksudkan oleh guru penulis ketika itu. Disaat masih lagi ada insan yang terpaksa jauh berada di perantauan tapi penulis terpilih untuk menjadi insan yang mudah untuk berbakti kepada Ibu dan ayah. Semoga kesempatan yang masih ada ini dapat penulis gunakan sebaiknya.


“ Jangan fikir terlalu banyak. Memang akan ada jawapan yang kita tidak akan ketahui. Tapi jawapan akan datang secara tidak akan sedar”

Kubur  

Alhamdulillah hajat penulis untuk menziarahi pusara arwah Faiz Hassan tercapai jugak. Pantas sungguh masa berlalu hampir setahun dari masa kejadian berlaku. Arwah meninggal disebabkan kemalangan motosikal di lebuhraya. Arwah memang terkenal dengan akhlak yang baik, peramah sangat. Tapi tak sangka dialah dululah yang akan pergi dalam kalangan kami. Selalu dengar kisah yang orang yang baik-baik selalunya akan dijemput Tuhan dahulu.


Ayah,kenapa orang yang baik meninggal dunia lebih awal?” “Anakku, apabila kamu berada di taman, bunga yang mana yang kamu akan ambil dahulu?” “Bunga yang paling cantik...

"Kad Raya" menteri besar KEDAH. 
Beraya rumah orang miskin


“Raya kali ini kita ubah trend sikit” ujar abah
“Trend apa?” tanya penulis?
“Kita pergi beraya rumah orang susah”
Abah memang tak bergurau nampaknya di pagi raya macm ni. Memang lepas sahaja solat sunat Aidilfitri terus kami sekeluarga ke satu rumah saudara ini. Penullis tak kenal sangat. Saudara datuk belah abah. Hanya abah saja yang masih kenal.


Memang pengalaman beraya kali ini memang lain.Tuan rumah tinggal di rumah pangsa. Tak adalah luas sangat. Agak penulis hanya seluas gelanggang badminton. Rumah yang hanya ada 2 bilik tidur, satu bilik air dan sedikit ruangan dapur dan ruang tamu.


Juadah raya yang disediakan dah boleh menggambarkan betapa susahnya mereka. Air sirap ketupat nasi berlaukkan ayam masak merah. Kuih raya ada satu jenis sahaja; maruku yang dibuat sendiri. Takala penulis ke dapur, penulis ada nampak dalam kuali hanya tinggal kuah masak merah sahaja, ayamnya dah tak ada. Kelihatannya seperti juadah yang disediakan sudah dihabiskan oleh kami sekeluarga.Mungkin sebenarnya itu judah untuk mereka sekeluaga. Ya Allah sayu hati tengok.


Semasa tengah makan datanglah jugak kanak-kanak di kawasan kejiranan datang beraya untuk mengutip duit raya. Tuan rumah tak lokek, walaupun hidupnya tak senang tetapi tetap meraikan tetamu yang datang.

“Nah hampa amik duit raya 5 kupang nih (50 sen), share 3 orang” pesan tuan rumah kepada kanak-kanak yang datang.
Ya Allah, masih rasa tak bersyukur dan tak cukup duit lagi?


Duit raya
Ini alkisahnya yang terakhir. Walaupun dah dah masuk 20-an tapi duit raya masih tetap masuk. Syaratnya mudah, selagi tak bekerja selagi itu penulis boleh menerima duit raya dan yang peliknya lagi tinggi taraf pendidikan anda lagi tinggi nilai duit raya yang dapat tanpa perlu beusaha keras macam kanak-kanak kecil yang lain yang gigih pergi kutip duit raya dari rumah ke rumah.

Alhamdulillah rezeki =)

Semoga ramadan yang berlalu dan syawal yang mendatang dapat menjadikan kita insan yang lebih bertakwa kepada Allah s.w.t.




Taqaballahu minna wa minkum

  


www.tips-fb.com

Wednesday, 17 June 2015

Ramadan Datang Lagi

Ramadan datang lagi
Aku bersyukur kepadaMu Tuhan
Kerana aku  masih dipilih menjadi hambaMu yang bertuah
Menjadi tetamu untuk mengejar malam seribu bulan
Tatkala sahabatku masih bergelut bertarung nyawa di katil hospital
Tatkala ada insan yang baru menghembus nafas terakhir
Tatkala saudaraku di Gaza dan Rohingnya masih belum tentu ajal dan hidupnya
Aku bersyukur padaMu Ya Allah

Ramadan datang lagi
Pintaku hanya satu
Kutitipkan doa agar dipertemukan Ramadan akan datang
Kutitipkan doa agar dipanjangkan umur bertemu Ramadan
Semoga impian meninggalkan dunia ini dalam husnul khatimah
Dapat juga ku kecapi di bulan Ramadan

Ramadan datang lagi
Masanya sudah tidak lama lagi
Marhaban ya Ramadan
Namun bila dihitung diri ini
Sudah bersediakah aku untuk Ramadan?

Ramadan datang lagi
Namun sehingga hari ini aku masih disibukkan dengan urusan duniawi
Terkejar-kejar ke sana ke mari
Mengejar sesuatu yang belum pasti
Aku sedar dan aku pilu


Ramadan datang lagi
Namun sudah ada berbicara dimana hendak berbuka
Namun sudah ada berbicara tentang cuti raya,balik raya
Kurang sekali yang mahu membicarakan apa ibadat yang mahu dipertingkat
Kurang sekali yang mahu membicarakan doa apa yang mahu dipinta dibulan berkat
Kurang sekali yang mahu membicarakan surah apa yang ingin ditadabur dan diihat
Aduh berat sungguh dugaan umat akhir zaman ini

Ramadan datang lagi
Beruntung sekali insan yang pandai mengambil kesempatan
Semoga Ramadan kali ini menjadi lebih baik daripada sebelumnya
Itu sahaja harapan dan permintaanku
Dosa lalu diampunkan bebas aku dari belenggu hawa nafsu

Terima kasih Ya Allah
Ramadan datang lagi

UTP Tronoh, 28 Syaaban 1436H
6:28 petang


www.tips-fb.com

Friday, 15 May 2015

Cakna isu perlarian Rohingya...

Assalamualaikum...
Sebagai saudara seagama dan serantau ASEAN, sebak hati ini melihat bahawa masih ada lagi golongan manusia yang ditindas dan dinafikan hak mereka ini untuk hidup. Betapa menyedihkan lagi insan yang ditindas ini merupakan jiran negara sendiri. Terasa benar-benar bersalah kerana saya masih belum menyumbangkan apa-apa untuk membantu sauadara terdekat saya yang benar - benar memerlukan. Semoga usaha saya untuk sentiasa mengikuti perkembangan perlarian etnik Rohingya, sedikit sebanyak dapat mendekatkan lagi impian saya untuk turun padang membantu mereka suatu hari nanti.

Kepada Perdana Menteri Malaysia Dato' Sri Najib Razak​ dan juga kepada menteri luar negeri Malaysia Dato' Sri Anifah Aman​, terpanggil saya untuk menulis post ini hanyalah untuk menyuarakan pendapat. Selaku mahasiswa yang masih lagi naif dan mentah dalam menghadapi hidup ini, saya berharap pandangan saya ini sedikit sebanyak akan membantu dalam menyelesaikan isu ini dan juga ingin membuktikan masih ada lagi mahasiswa yang cakna akan isu sekeliling dan bukan hanya bergelumang dengan belajar dan peperiksaan semata-mata. 

Saya tahu, setakat ini Malaysia amat perihatin terhadap isu pelarian etnik Rohingya ini. Malah boleh dikatakan Malaysia dan rakyatnya  antara negara yang pemurah di dunia yang sanggup menerima pelarian yang cukup ramai. Statistik UNHCR, pada tahun 2012 melaporkan seramai 98,100 pelarian berlindung di negara ini dengan 89,900 orang daripadanya adalah rakyat Myanmar yang meliputi 34,430 orang dari Wilayah Chin; 22,840 orang (Rohingya); 10,510 orang (Rakhine) 10,480 orang (Myanmar Muslim) manakala selebihnya kalangan etnik minoriti. (http://www.astroawani.com/perspektif/tukar-persepsi-terhadap-pelarian-16548?cp)






Isu menjadi semakin kompleks tatkala baru baru ini apabila kerajaan mengambil keputusan menghantar pulang pelarian Rohingya yang masih berada di perairan utara semenanjung. Saya sedar ada relevannya tindakan ini diambil memandangkan isu jenayah membabitkan warga asing dan maslah sosial juga kini menjadi satu trend yang membimbangkan. Penambahan warga asing yang mendadak boleh menyebabkan mereka ini sukar dikawal dan akan menganggu gugat kemanan negara. Namun tindakan menhantar balik pelarian etnik Rohingya ini    bukanlah tindakan yang bijak. Menghantar mereka pulang seolah-olah "menjemput" mereka untuk menghadapi kematian dan penindasan oleh tentera Burma. 

Memang isu ini agak kompleks, ibarat ditelan mati emak diluah mati bapak. Maka secara peribadi saya merasakan isu ini perlu diselesaikan secara tegas melalui diplomatik. Ditambah lagi Malaysia sebagai pengerusi ASEAN tahun ini dan sejajar dengan pemilihan Tema Kepengerusian ASEAN iatu merakyatkan ASEAN, sudah tiba masanya ASEAN mengambil tindakan tegas untuk kesejahteraan warga ASEAN. Di sini saya cadangkan beberapa cadangan yang mungkin boleh dipertimbangkan.

1) Sudah tiba masanya pengamalan polisi ASEAN yang tidak campur tangan isu dalaman negara anggota dilonggarkan, tatkala isu asasi kemanusiaan menjadi isu utama. Campur tangan perlu dilakukan sekiranya isu itu sudah menjadi isu "rentas sempadan" sepertimana isu perlarian etnik Rohingya pada hari ini yang akhirnya yang akan memberikan masalah balik kepada negara-negara jiran akibat kedatangan perlarian.

2) Kegalan rundingan demi rundingan menunjukkan sudah tiba masanya ASEAN mengambil tindakan tegas seperti mengenakan sekatan ekonomi terhadap Myamar. 

3) ASEAN perlu mendesak kerajaan Myamar agar bantuan kemanusiaan dapat disalurkan kepada mangsa. Kerajaan Myamnar perlu membuka pintu agar bantuan-bantuan kemanusiaan daripada NGO-NGO dan pertubuhan kemanusiaan antarabangsa dapat disalurkan kepada mangsa. Hatta mengalakan dasar tidak campur tangan sekali pun,tindakan untuk menyekat bantuan kemanusiaan adalah suatu tindakan yang kejam. 

4) Saya tidak pasti dengan cadangan ini adakah sesuai berdasarkan kapasiti tentera pengaman. Namun melihatkan kejayaan tentera pengaman kita yang dihantar suatu masa dahulu ketika isu peperangan Bosnia Herzegovina, mungkin tentera pengaman kita boleh dihantar ke Myamar untuk melindungi etnik Rohingya terutamanya untuk melindungi kanak-kanak dan wanita yang tidak berdosa sehingga keadaan kembali pulih dan aman.

5) Akhir sekali, mungkin sudah tiba masanya sebagai anggota ASEAN, kedaulatan setiap negara perlu dikorbankan sedikit demi keselamatan dan kemanan serantau.

Semoga bermanfaat. Bersama-samalah kita berdoa agar nasib perlarian etnik Rohingya dapat dibela dan mereka juga berpeluang untuk 'menghirup udara' setenang kita di Malaysia suatu hari nanti.
www.tips-fb.com

Friday, 18 April 2014

Bukan sombong, tapi menjaga...

Penulis baru sahaja selepas perbincangan di kafe. Alhamdulillah!!! selesai sudah satu tugasan. Kini tinggal satu sahaja lagi assignment. Insya Allah Isnin ini selesai sudah semua tugasan dan bolehlah nak fokus kepada final exam yang bakal mendatang.

Jam dah hampir menunjukkan 1 pagi. Sahaja penulis tak mahu pulang lagi ke bilik. Nak tengok keadaan sekeliling kafe. Disebabkan kesibukkan selama ini, penulis hanya datang ke kafe hanya untuk makan atau lakukan perbincangan sahaja, tak pernah nak kisah apa yang berlaku di sekeliling.

Apabila diperhatikan, ada sepasang pelajar lelaki dan perempuan yang sedang menonton movie bersama-sama. Khusyuk kedua-duanya. Selang dua meja di sebelah kanan penulis pula terdapat juga seorang pelajar lelaki dan perempuan sedang study bersama-sama .Penuh buku dan kertas diatas meja .Tapi kelihatannya mereka tak seperti fokus, lebih seperti ada sesuatu dibincangkan. Dibelakang penulis pula ada 5 orang pelajar. Tiga perempuan dan dua lelaki. Kedengarannya seperti membincangkan agenda program.

“Mungkin perjumpaan kelab kot” , bisik hati kecil penulis.
“Mat! Kau tengok orang depan tu Mat. Laki tu letak tangan dia dekat kerusi perempuan tu.Aii sikit macam boleh nak peluk perempuan tuh. Movie apalah diorang tengok tuh ?”, tegur penulis kepada rakan penulis disebelah.

Mat pula yang tengah sibuk bermain dengan game 2048 puzzlenya tuh terus menjawab, “Alah takkan kau tak tahu, couple hot kafe ni kot, biarlah diorang”.

Keadaan diam seketika. Kemudian tiba-tiba sahaja Mat terus berkata kepada penulis,

“Kau tadi masa meeting ok tak? Aku tengok kau macam nak lari saja dari Mira tuh bila dia datang duduk sebelah kau. Bukan apa, aku dengar budak-budak peremuan gosip kau ni macam sombong sikitlah.”
“Ye ke? Ha..ha...”, tertawa kecil penulis
“Aku ok je, cuma aku tekejut kot,Mira tu macam nak terkam aku. Lebih selamat aku duduk sebelah kau”, gurau penulis.
“Alah, Man aku tahu kau dengan jaga ikhtilat kau tuh, tapi dia nak datang duduk sebelah kau bukan nak buat apa pun. Lagipun kita tengah bicang assignment tadi kan?”, ujar Mat.
“Iylelah kita bukan buat benda jahat pun. Tapi aku takut terbiasa, boleh saja aku jadi seperti orang depan aku kan?”,tanya penulis kembali.

Terus Mat pandang kehadapan, kemudian dia memandang  penulis  kembali penulis dalam keadaan dahi yang berkerut. Seolah-olah Mat ingin mengatakan mustahil untuk penulis menjadi  sebegitu. Kemudian terus penulis membuka langkah perbincangan.

“Mat bayangkan Mat kau dah jadi ayah dan kau dah ada anak perempuan. Agak-agak  apa kau rasa bila kau lihat anak perempuan kau duduk rapat-rapat, bertepuk tampar bergurau senda dengan lelaki mana entah yang kau pun belum kenal dia sangat? Apa kau rasa?”

“Eh mestilah aku angin. Nak bertepuk- tampar dengan anak aku suka hati je. Eh adik perempuan aku yang kat rumah tuh pun aku dah ‘bising’dah bila dapat tahu dia keluar naik motor dengan lelaki mana entah.”

“Tahu pun kau. Jadi aku malas nak bebel panjang. Takut kau kata aku ceramah pulak kat kau. Tapi nak jelaskan dekat kau kenapa  aku bertidak macam tu masa meeting tadi sebab aku hormat kat dia, tambah hormat lagi aku dekat ayah dia”.


“Kerana aku tahu,se’sporting’ mana pun seorang mak atau ayah terhadap anak perempuan dia , diorang mesti akan timbul rasa risau jugak apabila anak perempuan diorang ada keluar dengan lelaki yang belum ada ikatan yang sah. Sebab tuh kalau kau ada tengok cerita Melayu, sekurang-kurangnya si Emak tuh ada juga pesan kat lelaki yang bawak keluar anak perempuan dia tuh;
“Keluar tuh jangan lama-lama sangat. Balik sebelum pukul 12 ye”,”, ujar penulis.

“Betulah Man, sekurang-kurangnya kita yang sebagai lelaki ni pun kena  main peranan dan ada kesedaran juga dalam masalah ikhtilat ni. Tak boleh nak salahkan perempuan semata-mata. Tapi apa-apa pun Man aku tahu, kau tak sombong, kau memang baik dan banyak cakap.Kan?kan?”

Tesenyum sahaja penulis, “Kau bagitahu diorang, aku bukan sombong tapi menjaga. Tapi kalau dah minat boleh saja PM. Kita buat cara ikut syariat.”

“Ha..ha..ha...”, tertawa besar kami berdua sehingga ditegur oleh pasangan yang sedang menonton movie dihadapan kami.     

Wahai Tuhanku! Aku berlindung dengan-Mu daripada hasutan syaitan-syaitan. Dan aku berlindung dengan-Mu wahai Tuhanku! daripada syaitan-syaitan itu menghampiriku
(Al-Mu’minun;97-98)
www.tips-fb.com

Sunday, 2 September 2012

30 Days Picturehunting Challengers|Day 27|Breakfast


A perfect match

"My day will never be perfect, without eating breakfast". That is the first thing I must have before starting my day. Usually around 7 a.m my stomach will get grumbling and rumbling. That is the sign that I have to eat something. Depending on situation, if I can stand for a little bit time, I will eat my breakfast around 8 in the morning. Hmmm, why I'm must have to be like this? Maybe my past schooldays experience in boarding school since I have to obey fixed eating timetable provided. Besides, breakfast give me a good start to the day. Based on the research that have been done, people who are consumed breakfast tends to be more energetic along the day. If you want to lost your weight, skipping breakfast is not a good strategy. On the contrary, it will become bad strategy. Since you are not taking any food during in the morning, you are tend to feel so hungry during lunch. Hence, you will be probably to eat food more than you normally would. For today story behind the picture, here my breakfast for today. A nice hot cup of milo and golden cream crunchy cracker. A match made in heaven. To ensure me to keep feet and healthy and also to prevent over starvation during weekends, I think this the best breakfast that I can enjoyed...... So what is your breakfast for today???

www.tips-fb.com

Friday, 31 August 2012

30 Days Picturehunting Challengers|Day 28|Scientific Calculator fx-570 ES

Casio fx-570 ES


As an engineering student, the most important thing that you must have as companion for your study is a calculator. Yap a calculator, specifically scientific calculator. Yeah this is mine. So far, it has been my companion to do all my Pure Maths and Statistics stuff. Just for today picture, I want you to see it clearly. If there something wrong here??? Hmmm......

Ha...ha....once a "machine" always a "machine".......
www.tips-fb.com

Tuesday, 28 August 2012

30 Days Picturehunting Challengers|Day 29|Quran

As far I remember this is my third time buying the translation of Quran. What is so special that I can tell you about this 'tafsir' (translation), is about the content. It is not like an ordinary 'tafsir', but it is a word-by-word 'tafsir'. You can see the the difference in the form of writing ang also its pages. So far I'm really comfortable with this 'tafsir'. Hopefully this is the last one 'tafsir' that I buy untill to the end of my life. :-)


www.tips-fb.com

30 Days Picturehunting Challengers|Day 30|Library



Since what had happen recently, I'm starting to love this place......Yeah this is still my favourite place here......
www.tips-fb.com

Saturday, 9 June 2012

Semangat dan harapan.....

Perbahasan dan debat adalah satu seni, bukannya pertengkaran atau pertikaman mulut yang sia-sia. Ya!!! dan apabila kita membicarakan pasal seni,ianya satu yang begitu abstrak untuk diungkapkan. Hanya orang yang benar-benar memahami "seni" itu akan menikmati keseronokannya. Tidak semua orang boleh memahaminya...

Maka pelbagai cara boleh digunakan untuk meinteprestasikan seni itu sendiri. Antaranya seperti mana yang dinyatakan sendiri oleh rakan penulis (yang juga merupakan seorang pembahas). Ketika berbahas:


Photobucket

dan lain-lain lagilah teknik yang mungkin kendengaran lawak bagi orang biasa, tapi bagi kami, itulah markah strategi kami....

"Bunyi saja loceng, tiga-tiga bangun bagi POI (point of information @ izin laluan)"
"Tenung mata pihak lawan macam nak makan diorang"
"Senyum, tapi jangan gedik sangat nanti hakim menyampah"
"Pembahas simpanan sila baca Yaasin kat belakang tuh masa nak hakim nak umum keputusan (bukan pasukan penulis yang pernah benda ni, tapi pasukan lawan dan akhirnya mereka menang. Ha..ha...)"


Maka nak dijadikan cerita, Ahad, 27 Mei disebabkan komitmen penulis terhadap peperiksaan A Level yang masih belum tamat, penulis pada malam itu terpaksa juga pulang ke Seremban. Entah kenapa hati ini bagaikan ada suatu yang tak kena. Adakah kerana tadi terburu-buru sangat meninggalkan STAR sehingga terlupa untuk berpesan kepada junior beerkenaan perlawanan suku akhir pada esok hari.

Ya!!! Baru penulis ingat peristiwa 2 tahun yang lalu. Pada ketika itu apa yang penulis ingat, hendak saja bercakap dengan adik - adik junior berkenaan perkara itu. Pada mulanya nak sahaja 'call' mereka semua. Tapi keadaan yang begitu bising di stesen  menyebabkan niatt penulis terbantut.

Akhir sekali penulis membuat keputusan untuk menyatakan sahaja di Facebook. Ohh beribu-beribu maaf. Sepatutnya status yang sebegini tidak sepatutnya diletakan di Facebook kerana  bagi pendirian penulis, Facebook bukannya tempat untuk kita meluahkan keluhan kita atau masalah kita. Namun seperti tidak sedar, tangan ini pantas sahaja menekan butang-butang kekunci di telefon dan terus 'post' di facebook. Dengan harapan penulis ketika itu, agar adik-adik semua dapat menghadapinya dengan baik seandainya peristiwa itu berlaku pada esok hari.


Memandangkan perlawanan di peringkat suku akhir akan berlangsung pada petang hari berikutnya, maka pada pagi itu sempatlah sekejap penulis membuka Facebook untuk melihat status yang 'dipost' semalam. Apa yang memeranjatkan penulis, hasrat asal untuk menasihati orang lain, tapi akhirnya diri sendiri yang dinasihati. 



Photobucket

Walaupun keadaan yang sebaliknya berlaku, tapi penulis begitu bersyukur, sekurang-kurangnya, penulis dapat mempelajari suatu yang begitu bermakna sekali. Kata - kata ustazah penulislah yang paling penulis terkesan sekali.

Terharu membaca cetusan rasa Rosman, di SBPIKP banyak cerita ttg kesedihan tp tidak smua yg pernah merasainya, kekalahan Allah bagi kerana ada hikmahnya, ada perkara yg Allah mahu kita belajar lagi,semakin diuji semakin dekat dengan-Nya,apabila sampai waktunya Allah akan memberi dan terus memberi sehingga kita lupa diri, kejayaan pun satu ujian sehingga kita merasa yg terhebat...peluang yg Allah bagi smuanya ujian, dalam keadaan apapun berpeganglah, Allah itu Maha ADIL atas ketentuan-Nya.
Ya, kejayaan dan kegagalan itu adalah ujian. Kadangkala Allah berikan kejayaan, tapi kita lupa diri. Kadangkala juga Allah berikan kegagalan kerana Allah mahu kita dekat kepadanya.
Maka setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Allah itu Maha ADIL atas ketentuan-Nya.
Mungkin kadang-kala kita tahu dan mungkin kadang-kala kita tidak tahu.

Oh ya kepada yang tertanya-tanya apa yang penulis 'postkan' di Facebook, ini statusnya...


Photobucket


Dan mungkin juga ada tertanya-tanya apakah peristiwa yang pernah terjadi 2 tahun yang lalu. Buat suspen saja.....Nilah peristiwanya



kamera pun sedih sahaja nak tangkap gambar nih. Sebab tuh gambar tak berapa elok.....


Kepada insan-insan yang berada di tempat kejadian ketika itu, mungkin tahu apa sebenarnya yang terjadi. Kini bila penulis terkenangkan kembali peristiwa ini,penulis merasakan diri ini terlalu "bodoh".

"Aku menagis hanya kerana ni jer. Ada banyak benda lagi lagi penting dekat dunia ni yang patut aku tangisi".




Tapi nak buat macamana kan? Mungkin 'jahil' lagi masa itu. Tapi itulah lumrah hidup, kadang-kala selangkah lagi sahaja kita nak capai akan benda itu.Yea serius nak dekat letak kaki dah nak dapat tapi Allah masih lagi nak uji hambanya. Dan semenjak peristiwa itulah, penulis telah banyak belajar erti tentang BERSYUKUR. Kadang-kala kita terlalu fokuskan sesuatu, nak sangat-sangat sehingga kita terlupa akan nikmat yang kita ada dan miliki di sekeliling kita.


Apa-apa pun tahniah kepada semua yang terlibat bagi HKSBP untuk kali ini, terutamanya yang mengikut perkembangan pasuskan I-KUPS semasa acara sedang berlangsung. Kepada pasukan bahas I-KUPS, tak mengapa, tahun depan cuba lagi....





perlawanan pertama betemu KISAS-English debate






I-KUPS English debate team



Pasukan bahas Bahasa Melayu














sesi undian


Faham tak ni maksud dia apa??? Perbahasan 'rancak' sangat...


cuma nak tunjuk kata dah sampai sini.tapi saya bukan sekolah dekat sini


panorama indah di petang hari-Gunung Rapat





dah nak pernah dapat....=)






dulu dah pernah tangkap benda ni dekat SAS, sekarang dekat STAR. Bila pulak Ikups nak buat???




p/s;Antara tempat menarik dekat Ipoh masa pergi haritu, STAR-MEDAN GOPENG-STAR. Tak sempat pun nak berjalan-bejalan makan angin sekeliling Ipoh. =(.


www.tips-fb.com

Monday, 5 March 2012

Ubah Diri....Ubah Dunia...

"Hanya 2 perkara sahaja yang saya ingin dengar pada mesyuarat kali ini. Jangkaan kamu tentang program ini dan juga jangkaan saya", ujar Puan Hairiah yang merupakan penyelaras A-Level di Kolej Mara Seremban dan juga sebagai guru penasihat bagi program bersama-sama anak yatim dan miskin.

Suasana bilik mesyuarat lengang seketika. Masing-cuba untuk memikirkan apakah jawapan yang akan diberikan. Terkebil-kebil mata dibuatnya. Ada juga pelajar yang cuba yang dengan segera terus melihat ke arah yang tidak sepatutnya; seperti ke bawah lantai dan ke atas siling, supaya tidak dipanggil untuk memberikan pandangan, dan orang itu termasuklah penulis sendiri.


orphange 7


Kenapa??? Jawapannya mudah kerana penulis menjangkakan jawapan yang seakan skema jawapan kertas Bahasa Melayu yang perlu diberikan.

"Kita dapat memupuk nilai murni, kerjasama, keyakinan diri, CAS, CS, kasih sayang...bla...bla...bla...."

"Bagi saya, hanya satu perkara yang saya harapkan. Supaya aktiviti yang akan kita lakukan ini akan menjadi amal jariah kamu dan juga saya",ujar Puan Hairiah. Topik perbincangan mula menjadi menarik.

"Kamu tahu kan, apabila kita mati nanti, hanya 3 perkara yang kita akan terus dapat, dan salah satu caranya adalah melalui amal jariah kita. Ini merupakan program pertama yang dilakukan oleh pelajar A Level KMS yang membabitkan anak-anak yatim dan cuba kamu banyangkan sekiranya program ini berjaya dan program ini akan diteruskan oleh-oleh junior kamu pada masa akan datang, bayangkan amal jariah kamu."

Perbincangan mula menjadi rancak, dan akhirnya terdapat beberapa pelajar yang dapat memberikan harapan mereka terhadap program ini secara matang termasuklah penulis sekali. 

Sebaik sahaja pelajar terakhir memberi pandangan, Puan Hairiah mula memberikan ulasan terhadap apa yang telah kami katakan. Apa yang membuatkan penulis terharu apabila penulis mendapat tahu, ketika kami melontarkan harapan kami, Puan Hairiah telah mencatat segala yang telah kami katakan dengan begitu teliti sekali. 

Salah satu tabiat yang penulis perlu praktikan. Apabila orang lain sedang bercakap, kita sebenarnya perlu berikan perhatian yang yang sepenuhnya terhadap apa yang diperkatakan. Itu tandanya kita menghormati apabila orang lain sedang bercakap.

Harapan terakhir yang diberikan oleh Puan Hairiah selepas kami semua rancak berbincang

"Saya juga harapkan agar kamu dapat terapkan sedikit tentang pengajaran agama kepada mereka, terutamanya tentang solat"

Tambah Puan Hairiah lagi
"Apabila saya melihat rancangan seperti Bersamamu, jarang sekali saya nak nampak kain sejadah atau sembahyang yang terhampar dalam rumah orang yang dibuat penggambaran itu. Bagaimana sebenarnya kita nak keluar dari kesusahan dan kemiskinan sedangkan kita tidak amalkan 5 kali sembahyang sehari semalam, sembahyang Duha dan sebagainya. Sedangkan kita tahu bahawa solat itu juga merupakan usaha kita,usaha kita meminta daripada Allah agar diberikan kesenangan dalam hidup ???"

Persoalan yang diberikan oleh Puan Hairiah itu menyedarkan kami semua, bahawa ada satu tanggungjwab berat yang perlu kami laksanakan apabila kami nanti bersama mereka, dan bukan sekadar suka-suka mengadakan program.

Akhirnya tibalah dimana hari program dilangsungkan. Kelihatan semua persiapan telah dilakukan dengan sebaiknya.

"Tolong jangan sentuh berkaitan isu-isu sensitif apabila bersama mereka nanti", pesan salah seorang rakan penulis kepada kami semua.

"Ingat, kita datang dari dunia yang berbeza dan begitu juga mereka. Kita semua ini kebanyakannya sudah mendapat kasih sayang yang secukupnya, selalu berpeluang melihat oang-orang yang berjaya, pendidikan yang lengkap dan tidak kurang juga daripada aspek material"


orphange 1

"Tapi mereka lain, mereka semua tidak pernah alami apa yang kita alami dan miliki sekarang. Boleh jadi mereka akan membenci dan tidak menyukai kita. Jadi jangan terlepas cakap pula nanti.

Lebih kurang dalam pukul 10 begitu, akhirnya tibalah bas KMS yang membawa rombongan anak-anak yatim dan miskin dari Kampung Jejan. Sambutan meriah diberikan oleh kami semua kepada mereka sebaik sahaja mereka melangkah masuk ke Dewan Tun Hussein Onn. Kebanyakan anak-anak yatim dan miskin yang datang ini berumur dalam lingkungan 5 tahun hingglah 16 tahun.

Bagi penulis pulak, adik angkat yang penulis dapat bernama Syafiq. Berusia 7 tahun. Seeorang yang agak pemalu dan tidak banyak bercakap. Namun setelah setelah beberapa sesi kami besama, akhirnya Syafiq mula menunjukkan rasa selesanya bersama penulis.Syafiq merupakan anak keempat daripada lima adik beradik. Syafiq merupakan anak yatim yang kematian bapanya dan kini Syafiq tinggal bersama-sama ibunya. Apabila penulis bertanyakan tentang cita-citanya, Syafiq mengatakan bahawa dia mahu menjadi seorang tentera kerana dia mahu melawan orang jahat.


orphange 4
INILAH SYAFIQ....COMEL TAK???

Sepanjang setengah hari penulis bersama dengan Syafiq, banyak yang penulis dapat belajar daripada Syafiq sendiri. Paling jelas sekali apabila penulis sedar penulis tidak mempunyai kemahiran yang baik untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak. Keadaan ini menyebabkan penulis begitu janggal apabila bercakap dengan Syafiq. Apa sahaja yang dikatakan oleh Syafiq penulis rasakan seperti bercakap tentang isu yang kebudak-budakkan.(Pada hakikatnya penulis memang bersama-sama dengan seorang kanak-kanak sekarang ini.) 

orphange 2
BETUL BAIK NI??? TERIMA KASIH =)

Contohnya apabila Syafiq mengatakan dia mahu menjadi tentera kerana mahu melawan orang jahat, terus penulis bertanya

"Kenapa tentera, kenapa tak jadi polis? Boleh bunuh orang jahat juga kan?"

"Tak nak! jadi polis tak best, jadi tentera baru best"

"Jadi apa yang best jadi tentera?"
"Jadi tentera boleh bunuh orang jahat"

"Okey......"
(Dalam hati; Bukan tadi dah kata jadi polis pun boleh bunuh orang jahat. Jadi apa bezanya???)

Bagi penulis kedua-duanya tak best.
Baik lupakan tentang isu di atas. Sebenarnya itu salah penulis sendiri kerana tak mahir untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak.(Risau juga nanti bila menjadi seorang bapa nanti)




orphange 3




orphange 8


orphange 6




Keseluruhan program dapat penulis katakan semuanya berjalan dengan lancar. Bermula dengan sesi perkongsian,  slot motivasi, bermain permainan Radio Buruk sehinggalah ke majlis penutup, semuanya bejalan dengan lancar.

Di akhir program kami di pihak KMS memberikan sedikit sumbangan untuk meringan beban mereka.




orphange 5
JANGAN BELI TOP UP ATAU GAME BEN 10 ATAU DING DANG TAU???

Secara keseluruhannya, memang benar banya benda yang kami dan penulis khususnya belajar daripada mereka disamping kami yang "mengajar" mereka. Berjumpa lagi di bulan Ramadhan nanti!!!




orphange 10



orphange 9

p/s; Siapa kata pelajar A Level tak sibuk macam pelajar IB??? Ha..ha... Tahniah juga kepada kelas 12.4 yang berjaya siapkan CS mereka. 

    
www.tips-fb.com

Monday, 24 October 2011

30 Days towards victory (Day 28th )

In Surat Al Insyirah, in the 5th and 6th versus, Allah has state that;

"Surely, with each difficulty there is ease".
And this versus has been the key phrase in this surah. Conversely, the reader is asked to continue their work diligently, even when it grows simple again - for God Himself is what you are working for.

I can see a sign of frustration on Mr Fairuz face when he giving back my Mathematics paper. I don't get a good marks that can satisfied him. I'm really sorry, I realise my mistake. I have done my best preparation before answering the test but for the God will, I really nervous during answered the questions that make me can't do it well. Maybe there is a value that I can learn beside for what has been happen.

As usual, when I am getting wrong in answering the questions, I will do the corrections. That has been my habit since I am in primary school when the teacher will always asked me to turn a to a new page of book just for do the corrections. Amazingly, just with a simple discussion from Mr. Fairuz, I can do back all the questions in just 10 min but in the real exam, one hour is not enough for me !!!

And now I realized the value of doing corrections. I believe that when we are doing the mistake, we would not want to repeat it back for second time. We will become more conscious. On the same time, we will also give our better attention compared to previous time. And lastly maybe that is mean by, "Surely, with each difficulty there is ease". 

p/s; Please do your correction....... 
www.tips-fb.com

Sunday, 23 October 2011

30 Days towards victory (Day 29th )

Today is Sunday again and Alhamdulillah for this Sunday, I can spend my time at college. As usual most of students having their 'balik kampung'. Only few students who are staying here including me.
One of my favourite part during weekend is there are not many people here. It is a very tranquil and relax atmosphere. Even though it is a weekend but there is still a lot of work that need to be done.

Since that is about a month that I'm not mopping my room, I'm doing a spring cleaning today. After about half a day, I'm continue with my homework. Yup, a lot of homework that need to be completed.
Sorry. that only what I can write. There are no any interesting story for today because it is still a same weekend that I always have before this....................................................................

p/s: Exciting for this coming Wednesday
www.tips-fb.com

Saturday, 22 October 2011

30 Days towards victory (Day 30th )

Today my phone alarmed me. "30 Days more Rosman !!!", that what has been written on my phone. I see on my calandar and also my countdown board. Yap exactly 30 days and it is not wrong. No more reasons for this time, I must do my best preparation !!!

I realise now that it is about 4 month I have been in Kolej Mara Seremban. I like this place and I been infatuated with it. With the present of friends and teachers, my life have been more colourful. However, I need to admit that I still cannot find my right momentum at here and my mid-sem result have prove it. I get a very bad result. Sometimes I'm always take a lot of time to think about it. Why the others who are relax with their life and rarely to see them study can obtain excellent result compared to me? Yeah I, really jealous with them but thanks to my friend who has been answered my questions-"It is all about His Rezeki to His slave and never asked about it. Everybody have their own. Maybe with your failure, that will make you always you constantly in your study until in the end. Perhaps maybe that your rezeki, who knows???"



Until now I'm still hold with these words, "Belajar mana yang tak susah kan...". I know that I have make a mistake and now I will do my best to correct it. With effort and doa, I  hope that I can get a better result. 30 days before the exam, anything can happen!!! Insya- Allah in this 30 days, I will share my life with the readers because I know that everyday days,every hours and every seconds I should enjoy that moment and take a lesson for what has been happened. In the same time I also want to improve my English especially my writing because I will seat for my first General Paper exam end of this semester. That's why I make this writing. Frankly, writing a full factual essay is really hard for me but I know I must do something and just not saying it is hard without doing anything. To all readers who are good in English, please correct me if I do any mistake.

Hope all of you enjoy my reading. Give a comments or critics so that I can improve myself and please pray for me and I'm surely will do a same thing to you.

p/s;Always remember that every obstacles that happened are required us to be better and the best!!!


www.tips-fb.com

Kem Remaja Ad Din

Here are some pictures that I snapped during the camp using my compact camera. Sorry, most of the pictures representing my view. Maybe it is a little bit hard to be understand. I suggest you to watch all these pictures with the view of art. One picture can tell you a thousand words!!! =)

Peace no war???



Full of attention




 


Light of blessing






  




Who snap who and what the others thinking???





Write as much as you can......
     








10 heads are better than one.....









Confidence......






~No comment~




 
Time for packing....



p/s:  Jazakallahu khairan IPI for hold this camp. May Allah bless you all. Hopefully the next camp will be better
www.tips-fb.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...