Pages

Saturday, 26 December 2009

Nama sekolah.....


Hari ni penulis sempat sikit untuk mengembara lebih jauh.....
jauh sikit..... ke kedai jahit, ambil baju sekolah.....
tapi ada suatu benda yang penulis nak kongsikan, saja nak hilangkan hati yang sedang berdukacita nih....

Penulis pun pergilah menemui apek, tuan punya kedai jahit, nak ambil baju sekolah
Selepas dah bayar dah semua, tiba-tiba apek pun tanya...

'Lu adik, sekolah mana ek'???(lorat cina pelat)

Sebelum penulis menjawab soalan tersebut, penulis nak kongsikan, sebenarnya dah dekat lima tahun penulis duduk di SBPI Kubang Pasu, ramai yang tidak tahu akan sekolah penulis samada nama ataupun dekat mana sekolah penulis. Lain pulak kalau sebut Jenan(nama sebenar:SM Sultan Abdul Halim) semua orang boleh tahu sampai kawan penulis kat KL pun boleh tahu, masakan Jenan tu dulu merupakan nama tempat bagi kawasan ladang getah suatu masa dulu. Malah lagi teruk, selalu ramai orang yang salah menyebut nama sekolah penulis dengan tak betul:Sek. Men Integrasi la..,Sekolah Agama Kubang Pasu la,SPBI Kbg Pasu pun ada gak....Dah dekat 4 tahun dok dekat sekolah macam-macam nama yang orang panggil. Nak tegelak jugak kadang-kadang.Selain itu,hakikatnya ramai yang tak tahu tentang kedudukan sekolah penulis, yelah terletak dekat 'hujung dunia'(dekat sempadan), mana la orang nak kerap nak lalu kan, jadi orang tak berapa tahulah kan walaupun penduduk-penduduk dekat sekitar Jitra dan Changlun. Tapi kalau kalau sebut SMS Kubang Pasu, orang Alor Janggus dan Ayaq Hitam pun boleh tau.

'Tu sekolah baru dekat tengah bendang tuh.....'

Jadi berbalik kepada persoalan apek tadi, sebenarnya dah ramai orang yang tanya soalan yang sama dekat penulis, tapi malangnya ramai yang memberikan respon negatif.

'SBPI Kubang Pasu, hah... sekolah apa tuh.....'

Sebenarnya penulis tahu ramai yang tak tahu yang tentang kewujudan sekolah 'SBPI' nih walaupun dah ada dekat 11 buah sekoalh SBPI kat Malaysia nih...

Lagi teruk ada yang akan kata,
'Kubang Pasu, hah dekat mana tuh??? Kelantan ek???'
Hai... penat..penat .... tak belajar Geografi ke....

Jadi apabila penulis ditanya soalan seperti yang ditanya apek tadi, kebiasaanya penulis penuis akan memberikan jawapan yang kelihatan 'komersial' sikit agar tidak menimbulkan kesukaran berkomunikasi:

'Saya sekolah asrama dekat Bukit Kayu Hitam tuh....' dengan penuh bangga.... 'Oooo... itu sekolah in-ter-national tu ah,oooohhhh.. manyak bagus......'respon apek tuh
Penulis pun mengiyakan kata apek tersebut dalam masa yang sama mohon untuk mengundur diri. Sebaik saja penulis sampai dekat motor dekat luar kedai tuh.....
apa lagi....gelak nak guling-guling ......

'Takpalah tak sekolah integrasi pun, international pun jadilah, dah dekat dengan sempadan kan.....'

Ha....ha.......ha.....ha......ha......

p/s: pengetua tak berminat nak buat 'short form' untuk nama sekolah ka...??? Tak dah belik-belik lidah dah nanti......
www.tips-fb.com

Thursday, 24 December 2009

Wednesday, December 23,2009

No tution class today it did not mean I'm will had a rest today. Still had an activity that need to been done,what it that,SHOPPING!!!!!.It is shopping is fun?? For me I do like shopping but I'm like to buying.(Ape tuh???)It mean that if like that thing, no more a lot of think, I will buy it, but sometimes I will just take note about the price.But since that had financial problems I will prefer to have window shopping. So I will get??:TIRED + HAPPY :-)+ SAVED MONEY.Hmmm. So today the supermarket that have been choose today is GIANT, ALOR STAR.It's very fantastic because there are a lot of things especially the food!!!!However because the small budget, I can bought just a some of food. In the same time, I'm remember when I'm looked at all of the foods,I will always suffering and hungry when at the hostel soon... Hu....Hu....But that made me very fit and slim................................
that the advantage..........
www.tips-fb.com

Wednesday, 23 December 2009

Wednesday, December 23,2009

Sorry!!! There is about a week,I'm not updated my blog, very busy for just a little work and much more, the preparation for the school season that just around the corner. Feel very uncomfortable. Hmm..... But today I'm have an interesting topic to be discuss:Between study smart and study hard, which is must better???When I asked myself about this thing, I'm answered: I don't know, I'm never realize what is the method of the study that I'm use this before. Maybe sometimes hard,at the other time is very hard or I'm not doing anything. Much more at the school and hostel, I study according to the timetable that have been provided but it will be more effective just before days of the exam, that call last minute study....However I'm still trying to understand this sentence:

SUCCESS COME FROM 99% OF HARDWORK AND 1% OF INSPIRATION:ALBERT ENSTAIN!!!


www.tips-fb.com

Thursday, 17 December 2009

Thursday, December 18,2009 =Thursday, Muharam 1,1431H

Thursday come again, and tomorrow is Friday and the next is Saturday and the day will come and pass just like the wind. It mean that the school is just around the corner. I'm very concern about it.Actually I'm should intend some of preparation for the next year, but I'm never feel satisfied with what I'm done. Lots of obstacles and disturbance. By the way, today is a day for me to rest, no tution class for tooday, it mean a day for rest..Ha....ha .... no playing and wasting time, just about the whole morning, I'm with my computer, finishing my English LMC+Scrapbook. Otherwise, another interesting event today is, watching the final football match between Malaysia and Vietnam. Well Done Malaysia!!! 1-0 beat it!!!! Ha..ha.. and Oh..not forget, Salam Maal Hijrah to all muslims. Hoped this new year will become a platform for the 'Hijrah'.........



Dapatkan Mesej Bergambar di Sini
www.tips-fb.com

Wednesday, 16 December 2009

BLACK & WHITE PHOTO Contest





Siapa yang minat dengan fotografi, nih ada satu pertandingan yang menarik:GAMBAR HITAM DAN PUTIH

KLIK GAMBAR DI ATAS UNTUK KETERANGAN LANJUT





p/s:gambar sama je kat atas tuh!!!!
www.tips-fb.com

Tuesday, 15 December 2009

Jangan malu bertanya!!!!!


Post ini ditulis hanya berdasarkan pengalaman di alam sekolah rendah+menengah
Tidak tahu pula bagaimana sekiranya di peringkat yang lebih tinggi...........................


Cuba imbau balik,
Pernah tak anda mengalami suasana ini di kelas,




'Baik, sebelum cikgu mulakan kelas, kalau ada apa-apa yang tak faham tolong tanya ye...'

Kita pun tersenyumlah tersipu-sipu malu mengatakan ya. Kalau yang berat mulut lagi hanya mengaanguk kepala.




Kemudian,apabila hampir separuh kelas dah berjalan akan muncul lagi satu persoalan

'Faham tak???' ataupun' Nak tanya apa-apa tak, kot2 ada yang tak faham??'




Kemudian semuanya diam, dan akan ada yang menenudukkan kepala takut menjadi mangsa sasaran bertanya. Seperti lumrahnya, diam tanda setuju, maka diam tu pun samalah tandannya dengan faham, gembira hati si guru kerana anak-anak muridnya memahami apa yang diajarinnya tetapi sebenarnya di fikiran murid tersebut hanya tuhan saja yang tahu.




Berikut merupakan satu situasi yang mungkin penulis rasakan semua orang pernah mengalaminya. bukan apa, penuliis rasakan walaupun perkara ini merupakan seseuatu yang biasa tetapi iannya merupakan satu bentuk komunikasi yang penting ketika di dalam kelas.




Pernah suatu masa dahulu, keadaan kelas penulis pernah menjadi kecoh kerana ada seorang guru yang merajuk dan marah dengan kami sekelas. Yelah ketika ditanya faham atau tidak, semuanya pakat diam menundukkan kepala, yang yang mengajar dekat depan tu,sebenarnya terasa seperti mengajar dengan tunggul kayu:tiada respon......




Tapi kadang -kala ada juga yang berani untuk bertanyakan soalan, mungkin untuk tidak mahu merosakkan suasana ataupun untuk menjaga hati guru, tetapi apabila bertanya jadinya, soalan yang ditanya itu kelihatan 'aneh' bunyinya menyebabkan kita rakan -rakan ni akan berkata dan ada juga yang menahan ketawa:




'La ,soalan tu pun nak tanya'




Tapi kalau bernasib baik:




'Haaaa, soalan tu la aku nak tanya sebenarnya, nasib baik dia tanya'





Ada juga yang mintak tolong kawan sebelah. Selalunya kawan -kawan yang diminta tolong tu, pandai la sikit, aktif dalam kelas ataupun yang selalu mendapat perhatian guru.




Berikut antara merupakan kerenah yang pernah penulis hadapi. Tapi secara keseluruhannya penulis dapat simpulkan bahawa budaya bertanya ini masih lagi belum lagi sebati dalam kalangan pelajar+diri penulis. Apabila guru bertanya, sama ada faham atau tidak:kebanyakannya tak dapat memahaminya lagi, tapi kenapa tak bertanya. Selalunya kita akan berasa:




1. Soalan yang hendak ditanyakan itu kelihatan 'bodoh'

2. Reaksi kawan2
3.Reaksi guru2(walaupun guru pun asyik bertanya faham tak?faham tak? Tapi tak sampai hati nak tanya soalan kat guru sebab rasa soalan tu tak patut ditanya)



Tapi ada suatu yang lebih pelik lagi pernah penulis hadapi, penulis pernah menghadapi dua kelas yang berasingan yang berturut-berturut, jika dibandingkan kelas yang pertama itu, ramai pelajar yang suka bertanya walaupun kadang-kala soalan itu kelihatan 'aneh' malah tak perlu disuruh bertannya oleh guru, pelajar akan terus bertanya. Rupa-rupanya apabila diteliti, guru tersebut begitu mesra dengan pelajar sehingga berjaya menimbulkan komunikasi dua hala. Berbeza pula dengan kelas yang kedua, walaupun guru tersebut asyik bertanya:'faham tak?' 'faham tak?', semuanya akan terdiam walaupun ramai sebenarnya yang tak faham.............





Konklusinya senang, kepada guru-guru, ataupun bakal-bakal guru ataupun jika anda menjadi 'pengajar' secara tiba-tiba di depan suatu hari nanti, jika anda bertanya kepada anak murid anda faham atau tidak, kemudiannya responnya diammmmmmmmmmmmm sahaja, tertunduk semuanya, sah-sah ada yang tak kena tu, janganlah cepat mudah berpuas hati kerana ada yang tak kena tu walaupun kita rasakan kita adalah yang terbaik yang sedang mengajar ketika itu.





Sebenarnya ada cara yang tulus nak tahu, sama ada anak murid kita faham atau tidak??? Buat je ujian terus, baru tahu.. Seperti seorang lagi guru penulis yang jarang bertanya kepada anak muridnya faham atau tidak tapi terus bagi ujian. Kalau tak lepas kena lah, tu la siapa suruh malu bertanya.Hahhh....mampus.................





p/s:Kita akan kelihatan'bodoh' selama lima minit apabila bertanya tetapi kita akan bodoh selama-lamanya apabila langsung tiadak bertanya............


classroom Pictures, Images and Photos
www.tips-fb.com

Sunday, 13 December 2009

Sunday, December 13,2009

At last almost 2 weeks, I'm struggle for my tution classes, at last I'm finished for Ad Math and Physics class. Mission accomplish !!!! Feel better now.However I'm realize that although the class was ended but for me, it's does not. Today I'm lonely at house while my other family members went to A.S=Alor Star....No story interesting story that I can write but the thing thing that I'm sure:NO MORE MORNING CLASSES!!!!!!!!

Feel very sleepy when studying in the morning..............
www.tips-fb.com

Saturday, 12 December 2009

Saturday,12 December, 2009




Today I'm had an invitation,not the wedding one although today I should go to my Auntie house for 'majlis pertunagan'.Ohh.. it's ok for that, I think because that maybe I can go it for the wedding ceremony soon. But after that I'm had the invitation that sound like this:

'Rosman!!! Jom pi Langkawi!!!'

Harrghh!!!! what?? Langkawi. Hahh I never imagine that I will have an oppurtonity for a vacation for this school holiday although I'm sure that I will wasting my time at home for this holiday...(wasting ek???... no, it is resting without doing nothing, that I mean wasting...).However sorry... my answer is

'Tak boleh lah Mak Cik Pujah, ada kelas tuisyen esok pagi+petang'


Hu.....hu
Sad but at the same time I imagine that one day I'm not only can go to Langkawi but can go more than that.......................(U.S)
www.tips-fb.com

Friday, 11 December 2009

Friday,11 December, 2009

I'm not intended to have any rest or surfing in the internet, but as usual what had been plan will never be succeed. Every night or at the tuition, I'm always in myself:


'OK Rosman, I want to finish that, Iwant to do this, read this, study that'


However, at last nothing had been done. Just with a full of imagination. In the same time,maybe alot of my friends outside there has doing their changes of their failure, top change become a new person for this coming school. And this thing will repeat again again along my holidays but sometimes there is a luck, Iwill follow my plan....................












It's look that I need to be more 'istiqamah' in all my work............................................
www.tips-fb.com

Kepada BAKAL calon SPM 2010!!!!

Berikut merupakan laman-laman yang meyediakan kertas-kertas soalan sebenar SPM.Pilih je yang mana nak lepas tu buat la elok2



demi menuntut ilimu...............................................................




http://www.banksoalanspm.com/Download.html

http://koleksisoalan.blogspot.com/


p/s:Untuk blog MOZAC punya digalakkan 'download' pada awal pagi. Tak 'busy' sangat waktu tuh!!!!
www.tips-fb.com

Tuesday, 8 December 2009

Tuesday,8 December, 2009







If you say that RM 10 is very valuable, for me it still valid valuable but less in value.I can consider it just a piece of RM 1. After attended my tution class, I went to the stationary shop to buy some things. Just few things which such as a purple pen, test pad and a book wrapper. However in RM 10 it has been reduced into RM 4 after I bought it. After that, I went to the book store that just a stone's away to buy a rivision book. It price is about RM 6, is no thick but is just only a medium, and ordinary rivision book that I think it is expensive and the publisher should know are the connsumer of their book. Felt hungry, I'm rushed to the Ferry, a famous bakery shop in town. I only bought a Mexico Bun that cost for RM 1.80, it is better than I bought it at Nash Donut and Bakery and a GULP!!! of 7 Eleven that cost RM 1.50 just a some after the bakery.The conclusion I expended about RM 20 in less than 30 minutes for the things that I think is not equivalent for the expenditure.
www.tips-fb.com

Perjuangan bermula!!!!




What is mean by empirical formula??
Define the molecular formula??

How to find the empirical formula of magnesium oxide???

Masya -Allah ,terasa banyak perkara yang masih lagi perlu penulis pelajari,ingati dan amalkan. Ketika menghadiri kelas tuisyen kimia petang tadi, penulis sedar, hakikatnya banyak lagi perkara yang perlu penulis pelajari. Serentak dengan itu jugak, pada hari ini juga hampir kebanyakan calon SPM 2009 sudah pun menduduki kertas terakhir mereka iaitu kimia. Sudah pasti ramai yang akan melompat-lompat, lega bertambah gembira kerana berjaya menduduki peperiksaan dengan jayannya.

Serentak dengan itu,legasi diteruskan,maka persiapan oleh calon SPM 2010 telah pun sedang rancak bermula. Buktinya mudah melalui kehadiran pelajar di pusat-pusat tuisyen di sekitar Jitra sahaja begitu memberangsangkan terutamanya bagi subjek-subjek kritikal seperti Fizik dan Matematik Tambahan. Penulis juga sudah mula merasakan bahangnya, jikalau cuti kebiasaanya TV dan internet menjadi teman penulis, kini buku dan dan kertas-kertas soalan pula yang penulis cari-carikan. Walaupun ada lebih kurang setahun lagi untuk menduduki peperiksaan, tetapi penulis berasa tak sedap sedap hati, terasa seperti banyak yang perlu untuk diketahui, untuk diulangkaji,untuk dihafal dan untuk diamalkan. Terasa masa begitu suntuk!!!!

Pasa saat ini ,sudah hampir tibanya saatnya kapal penulis untuh berlabuh di pelabuhan. Namun sebelum perjalanan berlabuh di dermaga, datanglah ribut taufan yang dahsyat, jika tidak ditangani dengan baik, mungkin boleh berubah haluan kapal. Setelah hampir 2 tahun di tadika,6 tahun di sekolah rendah dan hampir 5 tahun di sekolah menengah, ditambah dengan 2 peperiksaan besar yang ditempuhi, perjalanan penulis sudah hampir ke akhirnya tetapi masih belum terasa ilmu ini cukup untuk meneruskan hidup dan dalam mencari keredhaan Ilahi. Masa puncak sudah pun tiba,semoga pelaburan masa penulis selama 13 tahun dalam menuntut ilmu berbaloi..................................................

p/s:Semakin kita mengetahui banyak perkara, maka kita sebenarnya semakin mengetahui kejahilan diri.
www.tips-fb.com

Monday,7 December, 2009

My notebook is now more trendy and the latest with the new windows 7 ultimate.Haah very modern look style compare with the old XP. The graphics is look really real like Viewa Sony screan TV.Hoped that after that can upgrade my broadband.!!!!
www.tips-fb.com

Friday, 4 December 2009

Friday,4 December, 2009

The day is like usual. Nothing that interesting, no changes.But I'm realize, there are something that now i'm trying to use it wisely and appreciate it because I think that is a chance for doing some changes or having a better live.What it is??? Yea, is about the time,free time.For me I'm very of time.People say that time is gold but for me time as life because gold can been bought but not life. Where do you can find life??Nowhere even though you have million bucks. Everyday I'll look to calendar, counting the day, counting the time. Time is life,so take care it as you take care yourself.
www.tips-fb.com

Thursday, 3 December 2009

Thursday,3 December, 2009

It has come about the third day that I'm attending my tution class, feel a little bit comfortable and confidence for my school term,next year.Learning from failure is the main point that I learn aalong that I had my class. I've to make sure that i will not repeat the mistake. No more turn back. This the chance that I must grab it!!!! Study consistenly is better than complaining about poor result later.
www.tips-fb.com

Dalam Mengejar Kejayaan

Setelah hampir 4 tahun penulis tidak pernah menghadiri kelas tusyen selain mendapat pendidikan di sekolah, akhirnya tercatatlah satu sejarah dalam kamus hidup penulis:Pergi ke kelas tuisyen!!! Pada asalnya hati ini mengatakan tidak mahu ke kelas tuisyen, berasa begitu yakin pula untuk mengulangkaji secara sendirian di rumah walaupun keputusan peperiksaan baru-baru ini tidaklah baik sehinggakan ada subjek yang gagal dan tidak melepasi piawai sekolah. Tapi entah bagaimana keadaan yang menyebabkan penulis pergi ke kelas tuisyen juga. Antaranya kawan yang asyik menghantar SMS menanyakan tuisyen tak kurang juga yang mengajak ditambah dengan nasihat dan tarbiah ibu bapa dan adik-adik maka jawapannya jadual penulis sepanjang cuti ini penuh dengan kelas tuisyen.

Hari pertama penulis menghadiri kelas tuisyen, berasa begitu janggal. Yelah hampir 4 tahun hanya belajar di sekolah kini cuba kembali untuk mengimbau suasana belajar yang baru. Namun apa yang penulis dapat simpulkan banyak suasana yang berubah, tidak seperti tuisyen sekolah rendah dulu, orangnya yang bermacam ragam. Mungkin bagi budak asrama yang asyik duduk di sekolah saja, inilah peluang untuk belajar mengenali ‘dunia luar’.Memang seronok.

Namun apa yang menghairankan penulis ialah apabila melihat jadual tuisyen yang diberikan, kebanyakan subjek yang diajar di tuisyen dapat dihabiskan dalam masa dua minggu sahaja sedangkan di sekolah memakan hampir masa setahun. Sunggu menakjubkan!!! Dan apa yang yang lebih menyeronokan setelah penulis mengikuti kelas – kelas awal, penulis dan ramai lagi dapat memahami apa yang diajar dengan baik dengan perasaan inkuiri untuk belajar yang begitu tinggi walaupun benda yang sama diajar di sekolah tetapi suasananya berbeza.Mungkin sebab dah keluar duit kot, baru nak buka mata untuk belajar.Apa-apa pun belajar rajin-rajinlah belajar kepada semua kawan penulis di luar sana sepanjang cuti ini.


p/s:There are no secrets to success. It is the result of hard work,preparation and learning from failure!!!!!
www.tips-fb.com

Wednesday,December 04, 2009

I do not know why, but I’m feel very tired for this day. With a lot of homeworks+LMC that stand for Latihan Masa Cuti,rushing in writing the essay, trying to finish my scrap book as fast as I can, everything that I hope that I can finish it instantly. These are not including of my studying and my tution class.Hmmmm I will be busy as busy as bee. Since the the holiday before, I’m never grab chance to have a great pleasure .It same like I’m at the school ………………….
www.tips-fb.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...