Pages

Sunday, 2 September 2012

30 Days Picturehunting Challengers|Day 27|Breakfast


A perfect match

"My day will never be perfect, without eating breakfast". That is the first thing I must have before starting my day. Usually around 7 a.m my stomach will get grumbling and rumbling. That is the sign that I have to eat something. Depending on situation, if I can stand for a little bit time, I will eat my breakfast around 8 in the morning. Hmmm, why I'm must have to be like this? Maybe my past schooldays experience in boarding school since I have to obey fixed eating timetable provided. Besides, breakfast give me a good start to the day. Based on the research that have been done, people who are consumed breakfast tends to be more energetic along the day. If you want to lost your weight, skipping breakfast is not a good strategy. On the contrary, it will become bad strategy. Since you are not taking any food during in the morning, you are tend to feel so hungry during lunch. Hence, you will be probably to eat food more than you normally would. For today story behind the picture, here my breakfast for today. A nice hot cup of milo and golden cream crunchy cracker. A match made in heaven. To ensure me to keep feet and healthy and also to prevent over starvation during weekends, I think this the best breakfast that I can enjoyed...... So what is your breakfast for today???

www.tips-fb.com

Friday, 31 August 2012

30 Days Picturehunting Challengers|Day 28|Scientific Calculator fx-570 ES

Casio fx-570 ES


As an engineering student, the most important thing that you must have as companion for your study is a calculator. Yap a calculator, specifically scientific calculator. Yeah this is mine. So far, it has been my companion to do all my Pure Maths and Statistics stuff. Just for today picture, I want you to see it clearly. If there something wrong here??? Hmmm......

Ha...ha....once a "machine" always a "machine".......
www.tips-fb.com

Tuesday, 28 August 2012

30 Days Picturehunting Challengers|Day 29|Quran

As far I remember this is my third time buying the translation of Quran. What is so special that I can tell you about this 'tafsir' (translation), is about the content. It is not like an ordinary 'tafsir', but it is a word-by-word 'tafsir'. You can see the the difference in the form of writing ang also its pages. So far I'm really comfortable with this 'tafsir'. Hopefully this is the last one 'tafsir' that I buy untill to the end of my life. :-)


www.tips-fb.com

30 Days Picturehunting Challengers|Day 30|Library



Since what had happen recently, I'm starting to love this place......Yeah this is still my favourite place here......
www.tips-fb.com

Saturday, 9 June 2012

Semangat dan harapan.....

Perbahasan dan debat adalah satu seni, bukannya pertengkaran atau pertikaman mulut yang sia-sia. Ya!!! dan apabila kita membicarakan pasal seni,ianya satu yang begitu abstrak untuk diungkapkan. Hanya orang yang benar-benar memahami "seni" itu akan menikmati keseronokannya. Tidak semua orang boleh memahaminya...

Maka pelbagai cara boleh digunakan untuk meinteprestasikan seni itu sendiri. Antaranya seperti mana yang dinyatakan sendiri oleh rakan penulis (yang juga merupakan seorang pembahas). Ketika berbahas:


Photobucket

dan lain-lain lagilah teknik yang mungkin kendengaran lawak bagi orang biasa, tapi bagi kami, itulah markah strategi kami....

"Bunyi saja loceng, tiga-tiga bangun bagi POI (point of information @ izin laluan)"
"Tenung mata pihak lawan macam nak makan diorang"
"Senyum, tapi jangan gedik sangat nanti hakim menyampah"
"Pembahas simpanan sila baca Yaasin kat belakang tuh masa nak hakim nak umum keputusan (bukan pasukan penulis yang pernah benda ni, tapi pasukan lawan dan akhirnya mereka menang. Ha..ha...)"


Maka nak dijadikan cerita, Ahad, 27 Mei disebabkan komitmen penulis terhadap peperiksaan A Level yang masih belum tamat, penulis pada malam itu terpaksa juga pulang ke Seremban. Entah kenapa hati ini bagaikan ada suatu yang tak kena. Adakah kerana tadi terburu-buru sangat meninggalkan STAR sehingga terlupa untuk berpesan kepada junior beerkenaan perlawanan suku akhir pada esok hari.

Ya!!! Baru penulis ingat peristiwa 2 tahun yang lalu. Pada ketika itu apa yang penulis ingat, hendak saja bercakap dengan adik - adik junior berkenaan perkara itu. Pada mulanya nak sahaja 'call' mereka semua. Tapi keadaan yang begitu bising di stesen  menyebabkan niatt penulis terbantut.

Akhir sekali penulis membuat keputusan untuk menyatakan sahaja di Facebook. Ohh beribu-beribu maaf. Sepatutnya status yang sebegini tidak sepatutnya diletakan di Facebook kerana  bagi pendirian penulis, Facebook bukannya tempat untuk kita meluahkan keluhan kita atau masalah kita. Namun seperti tidak sedar, tangan ini pantas sahaja menekan butang-butang kekunci di telefon dan terus 'post' di facebook. Dengan harapan penulis ketika itu, agar adik-adik semua dapat menghadapinya dengan baik seandainya peristiwa itu berlaku pada esok hari.


Memandangkan perlawanan di peringkat suku akhir akan berlangsung pada petang hari berikutnya, maka pada pagi itu sempatlah sekejap penulis membuka Facebook untuk melihat status yang 'dipost' semalam. Apa yang memeranjatkan penulis, hasrat asal untuk menasihati orang lain, tapi akhirnya diri sendiri yang dinasihati. 



Photobucket

Walaupun keadaan yang sebaliknya berlaku, tapi penulis begitu bersyukur, sekurang-kurangnya, penulis dapat mempelajari suatu yang begitu bermakna sekali. Kata - kata ustazah penulislah yang paling penulis terkesan sekali.

Terharu membaca cetusan rasa Rosman, di SBPIKP banyak cerita ttg kesedihan tp tidak smua yg pernah merasainya, kekalahan Allah bagi kerana ada hikmahnya, ada perkara yg Allah mahu kita belajar lagi,semakin diuji semakin dekat dengan-Nya,apabila sampai waktunya Allah akan memberi dan terus memberi sehingga kita lupa diri, kejayaan pun satu ujian sehingga kita merasa yg terhebat...peluang yg Allah bagi smuanya ujian, dalam keadaan apapun berpeganglah, Allah itu Maha ADIL atas ketentuan-Nya.
Ya, kejayaan dan kegagalan itu adalah ujian. Kadangkala Allah berikan kejayaan, tapi kita lupa diri. Kadangkala juga Allah berikan kegagalan kerana Allah mahu kita dekat kepadanya.
Maka setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Allah itu Maha ADIL atas ketentuan-Nya.
Mungkin kadang-kala kita tahu dan mungkin kadang-kala kita tidak tahu.

Oh ya kepada yang tertanya-tanya apa yang penulis 'postkan' di Facebook, ini statusnya...


Photobucket


Dan mungkin juga ada tertanya-tanya apakah peristiwa yang pernah terjadi 2 tahun yang lalu. Buat suspen saja.....Nilah peristiwanya



kamera pun sedih sahaja nak tangkap gambar nih. Sebab tuh gambar tak berapa elok.....


Kepada insan-insan yang berada di tempat kejadian ketika itu, mungkin tahu apa sebenarnya yang terjadi. Kini bila penulis terkenangkan kembali peristiwa ini,penulis merasakan diri ini terlalu "bodoh".

"Aku menagis hanya kerana ni jer. Ada banyak benda lagi lagi penting dekat dunia ni yang patut aku tangisi".




Tapi nak buat macamana kan? Mungkin 'jahil' lagi masa itu. Tapi itulah lumrah hidup, kadang-kala selangkah lagi sahaja kita nak capai akan benda itu.Yea serius nak dekat letak kaki dah nak dapat tapi Allah masih lagi nak uji hambanya. Dan semenjak peristiwa itulah, penulis telah banyak belajar erti tentang BERSYUKUR. Kadang-kala kita terlalu fokuskan sesuatu, nak sangat-sangat sehingga kita terlupa akan nikmat yang kita ada dan miliki di sekeliling kita.


Apa-apa pun tahniah kepada semua yang terlibat bagi HKSBP untuk kali ini, terutamanya yang mengikut perkembangan pasuskan I-KUPS semasa acara sedang berlangsung. Kepada pasukan bahas I-KUPS, tak mengapa, tahun depan cuba lagi....





perlawanan pertama betemu KISAS-English debate






I-KUPS English debate team



Pasukan bahas Bahasa Melayu














sesi undian


Faham tak ni maksud dia apa??? Perbahasan 'rancak' sangat...


cuma nak tunjuk kata dah sampai sini.tapi saya bukan sekolah dekat sini


panorama indah di petang hari-Gunung Rapat





dah nak pernah dapat....=)






dulu dah pernah tangkap benda ni dekat SAS, sekarang dekat STAR. Bila pulak Ikups nak buat???




p/s;Antara tempat menarik dekat Ipoh masa pergi haritu, STAR-MEDAN GOPENG-STAR. Tak sempat pun nak berjalan-bejalan makan angin sekeliling Ipoh. =(.


www.tips-fb.com

Monday, 5 March 2012

Ubah Diri....Ubah Dunia...

"Hanya 2 perkara sahaja yang saya ingin dengar pada mesyuarat kali ini. Jangkaan kamu tentang program ini dan juga jangkaan saya", ujar Puan Hairiah yang merupakan penyelaras A-Level di Kolej Mara Seremban dan juga sebagai guru penasihat bagi program bersama-sama anak yatim dan miskin.

Suasana bilik mesyuarat lengang seketika. Masing-cuba untuk memikirkan apakah jawapan yang akan diberikan. Terkebil-kebil mata dibuatnya. Ada juga pelajar yang cuba yang dengan segera terus melihat ke arah yang tidak sepatutnya; seperti ke bawah lantai dan ke atas siling, supaya tidak dipanggil untuk memberikan pandangan, dan orang itu termasuklah penulis sendiri.


orphange 7


Kenapa??? Jawapannya mudah kerana penulis menjangkakan jawapan yang seakan skema jawapan kertas Bahasa Melayu yang perlu diberikan.

"Kita dapat memupuk nilai murni, kerjasama, keyakinan diri, CAS, CS, kasih sayang...bla...bla...bla...."

"Bagi saya, hanya satu perkara yang saya harapkan. Supaya aktiviti yang akan kita lakukan ini akan menjadi amal jariah kamu dan juga saya",ujar Puan Hairiah. Topik perbincangan mula menjadi menarik.

"Kamu tahu kan, apabila kita mati nanti, hanya 3 perkara yang kita akan terus dapat, dan salah satu caranya adalah melalui amal jariah kita. Ini merupakan program pertama yang dilakukan oleh pelajar A Level KMS yang membabitkan anak-anak yatim dan cuba kamu banyangkan sekiranya program ini berjaya dan program ini akan diteruskan oleh-oleh junior kamu pada masa akan datang, bayangkan amal jariah kamu."

Perbincangan mula menjadi rancak, dan akhirnya terdapat beberapa pelajar yang dapat memberikan harapan mereka terhadap program ini secara matang termasuklah penulis sekali. 

Sebaik sahaja pelajar terakhir memberi pandangan, Puan Hairiah mula memberikan ulasan terhadap apa yang telah kami katakan. Apa yang membuatkan penulis terharu apabila penulis mendapat tahu, ketika kami melontarkan harapan kami, Puan Hairiah telah mencatat segala yang telah kami katakan dengan begitu teliti sekali. 

Salah satu tabiat yang penulis perlu praktikan. Apabila orang lain sedang bercakap, kita sebenarnya perlu berikan perhatian yang yang sepenuhnya terhadap apa yang diperkatakan. Itu tandanya kita menghormati apabila orang lain sedang bercakap.

Harapan terakhir yang diberikan oleh Puan Hairiah selepas kami semua rancak berbincang

"Saya juga harapkan agar kamu dapat terapkan sedikit tentang pengajaran agama kepada mereka, terutamanya tentang solat"

Tambah Puan Hairiah lagi
"Apabila saya melihat rancangan seperti Bersamamu, jarang sekali saya nak nampak kain sejadah atau sembahyang yang terhampar dalam rumah orang yang dibuat penggambaran itu. Bagaimana sebenarnya kita nak keluar dari kesusahan dan kemiskinan sedangkan kita tidak amalkan 5 kali sembahyang sehari semalam, sembahyang Duha dan sebagainya. Sedangkan kita tahu bahawa solat itu juga merupakan usaha kita,usaha kita meminta daripada Allah agar diberikan kesenangan dalam hidup ???"

Persoalan yang diberikan oleh Puan Hairiah itu menyedarkan kami semua, bahawa ada satu tanggungjwab berat yang perlu kami laksanakan apabila kami nanti bersama mereka, dan bukan sekadar suka-suka mengadakan program.

Akhirnya tibalah dimana hari program dilangsungkan. Kelihatan semua persiapan telah dilakukan dengan sebaiknya.

"Tolong jangan sentuh berkaitan isu-isu sensitif apabila bersama mereka nanti", pesan salah seorang rakan penulis kepada kami semua.

"Ingat, kita datang dari dunia yang berbeza dan begitu juga mereka. Kita semua ini kebanyakannya sudah mendapat kasih sayang yang secukupnya, selalu berpeluang melihat oang-orang yang berjaya, pendidikan yang lengkap dan tidak kurang juga daripada aspek material"


orphange 1

"Tapi mereka lain, mereka semua tidak pernah alami apa yang kita alami dan miliki sekarang. Boleh jadi mereka akan membenci dan tidak menyukai kita. Jadi jangan terlepas cakap pula nanti.

Lebih kurang dalam pukul 10 begitu, akhirnya tibalah bas KMS yang membawa rombongan anak-anak yatim dan miskin dari Kampung Jejan. Sambutan meriah diberikan oleh kami semua kepada mereka sebaik sahaja mereka melangkah masuk ke Dewan Tun Hussein Onn. Kebanyakan anak-anak yatim dan miskin yang datang ini berumur dalam lingkungan 5 tahun hingglah 16 tahun.

Bagi penulis pulak, adik angkat yang penulis dapat bernama Syafiq. Berusia 7 tahun. Seeorang yang agak pemalu dan tidak banyak bercakap. Namun setelah setelah beberapa sesi kami besama, akhirnya Syafiq mula menunjukkan rasa selesanya bersama penulis.Syafiq merupakan anak keempat daripada lima adik beradik. Syafiq merupakan anak yatim yang kematian bapanya dan kini Syafiq tinggal bersama-sama ibunya. Apabila penulis bertanyakan tentang cita-citanya, Syafiq mengatakan bahawa dia mahu menjadi seorang tentera kerana dia mahu melawan orang jahat.


orphange 4
INILAH SYAFIQ....COMEL TAK???

Sepanjang setengah hari penulis bersama dengan Syafiq, banyak yang penulis dapat belajar daripada Syafiq sendiri. Paling jelas sekali apabila penulis sedar penulis tidak mempunyai kemahiran yang baik untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak. Keadaan ini menyebabkan penulis begitu janggal apabila bercakap dengan Syafiq. Apa sahaja yang dikatakan oleh Syafiq penulis rasakan seperti bercakap tentang isu yang kebudak-budakkan.(Pada hakikatnya penulis memang bersama-sama dengan seorang kanak-kanak sekarang ini.) 

orphange 2
BETUL BAIK NI??? TERIMA KASIH =)

Contohnya apabila Syafiq mengatakan dia mahu menjadi tentera kerana mahu melawan orang jahat, terus penulis bertanya

"Kenapa tentera, kenapa tak jadi polis? Boleh bunuh orang jahat juga kan?"

"Tak nak! jadi polis tak best, jadi tentera baru best"

"Jadi apa yang best jadi tentera?"
"Jadi tentera boleh bunuh orang jahat"

"Okey......"
(Dalam hati; Bukan tadi dah kata jadi polis pun boleh bunuh orang jahat. Jadi apa bezanya???)

Bagi penulis kedua-duanya tak best.
Baik lupakan tentang isu di atas. Sebenarnya itu salah penulis sendiri kerana tak mahir untuk berkomunikasi dengan kanak-kanak.(Risau juga nanti bila menjadi seorang bapa nanti)




orphange 3




orphange 8


orphange 6




Keseluruhan program dapat penulis katakan semuanya berjalan dengan lancar. Bermula dengan sesi perkongsian,  slot motivasi, bermain permainan Radio Buruk sehinggalah ke majlis penutup, semuanya bejalan dengan lancar.

Di akhir program kami di pihak KMS memberikan sedikit sumbangan untuk meringan beban mereka.




orphange 5
JANGAN BELI TOP UP ATAU GAME BEN 10 ATAU DING DANG TAU???

Secara keseluruhannya, memang benar banya benda yang kami dan penulis khususnya belajar daripada mereka disamping kami yang "mengajar" mereka. Berjumpa lagi di bulan Ramadhan nanti!!!




orphange 10



orphange 9

p/s; Siapa kata pelajar A Level tak sibuk macam pelajar IB??? Ha..ha... Tahniah juga kepada kelas 12.4 yang berjaya siapkan CS mereka. 

    
www.tips-fb.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...