Pages

Tuesday, 4 August 2015

Saya Rosman dan saya...

Al kisahnya hari ini sanggup bawak periuk nasi pakai apron semata - mata nak memastikan pembentangan yang nak dilakukan benar-benar dapat meyakinkan dan membujuk penonton.

Alhamdulillah pembentangan berjalan lancar. Terjual jugak 4 paket beras dan pes sekaligus. Rezeki hari ini. Terima kasih kepada pembeli.

Cuma semenjak penulis terlibat dalam bisnes kecil-kecilan ini penulis mulai sedar, bukan senang rupanya nak cari duit ini.Nak dapatkan untung RM 100 pun berkejar-kejar besusah payah, tapi bila nak habiskan tuh betul macam air yang mengalir. Maka penulis mula mengerti kenapa orang-orang tua mak ayah dulu selalu pesan bukan senang nak cari duit. Walaupun mungkin yang ada kerja berpangkat besar, namun penulis yakin masing-masing ada halangan dan cabaran tersendiri dalam mencari wang.

Insya-Allah penulis selagi terampu dan terdaya penulis akan terus menggunakan tulang 4 kerat ini untuk meneruskan survival dalam dunia pendikan dan ekonomi Malaysia yang semakin mencabar dan menekan ini . Mahasiswa tak boleh selalu bersifat lemah dan keluh kesah!!! Walaupun sepatutnya golongan mahasiswa dan belia inilah yang lagi wajar untuk menerima 'derma' tak kisahlah walaupun tak sebanyak RM 2.6 billion, penulis yakin kalau diberi peluang, kami boleh mencorak masa depan Malaysia yang lebih baik.

p/s: Menonton semula video "Nama Saya Zahra dan Saya Sayangkan Malaysia" untuk kembali mendapatkan inspirasi. Walaupun ramai yang mengutuk beliau, namun penulis tetap berbangga dengan beliau, seorang wanita yang berani bercakap dihadapan pemimpin mengenai isu anak muda tanpa berlapik madah, berbanding kita yang asyik buat satira, sindiran dan jenaka 'derma RM 2.6 billion' di media sosial atau yang paling hebat yang boleh kita lakukan adalah pergi 'spam' ramai-ramai di bahagian komen Facebook Perdana Menteri.

"Saya sentiasa berdoa agar negara ini terus maju dan dianugerahkan pemimpin yang amanah dan bertanggungjawab"
           Ucapan Zahra





Dan penulis rasa sebab Zahra dan bising-bising dan merungut-rungut dekat depan TPM maka TPM pun pegilah sambung bising-bising kat PM pasal apa masalah rakyat Malaysia yang patut diberi perhatian. Tapi tak pasal pasal TPM kena pecat dari Kabinet sebab pandai-pandai tegur PM. Ok abaikan teori politik mengarut penulis ini tapi kalau betul pun apa salahnya kan?

"Saya Rosman berumur 22 tahun dan saya kecewa dan malu dengan apa yang berlaku kat Malaysia sekarang." 


   
www.tips-fb.com

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share foto-foto baju, kain dan accessories, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...